Nyheter innen kundebehandling

31 des 2020
by maja
Comments are closed
Ymse

Visste du at kunstig intelligens og maskinlæring allerede er tilgjengelige og kan påvirke forhold mellom en bedrift og kundene deres? Kunstig intelligens kan brukes til å automatisere mye av rutinearbeidet som mennesker gjør i dag, og gi støtte til ledere slik at de kan fokusere på mer overordnede strategier og å skaffe bedriften overskudd. Nye tilnærminger og ny programvare åpner opp for helt nye og uante muligheter innenfor markedsføring, kunderelasjoner og datafangst. For å forstå disse nyvinningene er det viktig å ha en forståelse av hva et CRM system er og hvordan det kan brukes til å utvikle bedriften i en ny, digital tidsalder.

CRM – hva mangler bedriftene i dag?

CRM, som betyr “customer relationship management”, handler om å bruke IT-verktøy for å analysere forholdet mellom kunder og bedrifter. Det ble først introdusert på 1990-tallet, men har egentlig ikke forandret seg så mye siden den gang. Ofte krever systemene ennå folk med betydelig teknisk kompetanse til å vedlikeholde databaser og følge opp ulike komplekse rutiner. Dette er både tidkrevende og dyrt, og fremstår som noe overflødig og gammeldags i en æra med mye automatisering i andre bransjer. Resultatet blir litt for ofte at bedrifter ikke lykkes med CRM-prosjektene sine, eller enda verre, at de har dyre CRM-systemer som ikke brukes i det hele tatt.

Nye løsninger med AI – kunstig intelligens

Etter at flere millioner har blitt brukt på forskning og utvikling av nye systemer, vet vi at det endelig har kommet noen gjennombrudd innen bruken av kunstig intelligens og maskinlæring, som kan gjøre noe av rutinearbeidet med CRM overflødig. Ved hjelp av avanserte algoritmer som anvender statistikk, matematikk og sannsynlighetsregning, kan CRM gjøre mye mer enn før.

Disse nye systemene kan for eksempel søke gjennom salgsdata for å finne nye, viktige fakta. De kan vurdere hvilke utslag rabatter, kampanjer og salg har hatt på kundenes atferd, for å sette priser som er best mulig tilpasset det kunden er villig til å betale for et produkt. De kan også frembringe analyser som sier noe om hvilke kunder som forsvinner og hvilke som forblir lojale, og kanskje også noe om hvorfor. Med det kan man virkelig øyne muligheten for å gripe inn før kunden forsvinner.

Gjenkjennelse av mønster flere kunder

Noe av det mest imponerende med den nye generasjonen av programvare basert på kunstig intelligens, er at den kan finne ut av hvilke kunder som er viktigst for bunnlinjen i bedriften, og så sammenligne dem med potensielle nye kunder. Hvis man da finner frem til potensielle kunder som deler mange egenskaper med viktige eksisterende kunder, vet man at her ligger det et fenomenalt potensial for ny inntjening. Dermed kan de som driver med salg og markedsføring konsentrere sine anstrengelser om å tiltrekke nettopp disse kundene til bedriften og dens produkter.

Moss-dagblad.no © 2024
PandoraBox